21.3.08

EN KARTUSIAN : PETER, VAGABONDEN





En Kartusian
Peter Vagabonden
/ Peter The Tramp


Peter kom in i vårt liv
Två gånger om året, då han regelbundet
Gästade framför allt religiösa
Gemenskaper i södra England.
På sina håll fick han arbete i trädgården,
Betalt, mat och några nätters vila.
Han deltog i deras religiösa verksamhet,
Även den långa ortodoxa påsken som,
Berättade han för mig, avslutas med en fest med
Helstekt oxe klockan fem. Han sov några timmar
Och for sedan vidare på sin cykel.
Han såg vild ut men var i verkligheten
Artig och ordfast. När ett föräldralöst barn
Skulle döpas blev han djupt rörd och skötte
Om det praktiska förarbetet. Han älskar Gud
Och frågar mycket om religiösa
Ting medan jag sköter om hans fötter,
Han har blemmor och klipper aldrig tånaglarna.
Jag känner mig hedrad att få förrätta hans blygsamma
Mandatum. Han berättar att han älskar att stanna
På en kulle för att se på solnedgången och
Tänka på Gud. Jag vet att jag är
Nära en människa Gud älskar.
Jag tänker ofta på hans 'avsikter', hans 'vittnesmål'
Om livet. Gud förde Peter runt i
Den underbara södern, där Han i luften lämnat
En doft av parfym; den underbara vällukten av Kristus.
Jag gråter medan jag skriver detta. Han var så älskvärd,
Peter, vagabonden.

Översättning från engelska: Bo I. Cavefors



Dikten ingår i boken SE GUD! Kartusianer beskriver kontemplationens väg. Andra upplagan. Rosengårdens Förlag.

I boken presenteras ett urval kartusiansk mystik, från ettusentalet till nittonhundratalet, samt 42 nyskrivna dikter av En Kartusian. Urval, introduktion samt översättning av Bo I. Cavefors.

Copyright©En Kartusian samt Bo I. Cavefors 2005, 2007, 2008.

No comments: