1.10.06

ANITA EKBERG - ÄNTLIGEN!

Kära vänner!

Kära Anita!

Det är många som har längtat och som gläds åt Ditt besök i Ditt forna hemland Sverige. För mig som kulturminister är det en stor glädje och en stor ära att få möta Dig.

Sverige har som filmland en unik och stolt historia, med några av filmens största internationella stjärnor. Filmens stjärnor blir ? med eller mot sin vilja ? till ett slags ikoner för sin tid. De påverkar och formar miljoner människors föreställningar och drömmar.

Du, Anita, är en av de stjärnor från vårt land som för alltid gjort avtryck i människors medvetande världen över, och som fortsätter att fascinera nya generationer av filmåskådare.

I mitt uppdrag som kulturminister, och även tidigare som näringsminister, har jag rest mycket och mött kollegor världen över.. Och jag vet av erfarenhet i vilken grad omvärldens bild av ett land formas av landets mest kända ansikten och personligheter, inte minst dem från filmens värld. När det gäller våra svenska internationella filmstjärnor tror jag att Du kanske mer än någon annan har bidragit till att forma omvärldens bild av Sverige.

I Dig ser man framför allt en stjärna, men man ser genom Dig också Sverige som ett land av skönhet, mystik, öppenhet, nyfikenhet och modernitet. Det är värt oerhört mycket.Vi är många som känner beundran och tacksamhet över Dina insatser både för filmkonsten och för vårt land. Och jag vet att Du kommer att möta en stor beundrarskara på Filmhuset imorgon söndag.

Jag vill, en dag i efterhand, passa på att framföra mina gratulationer till Dig på Din födelsedag. Och till sist vill jag utbringa en skål för Dig och för Dina stora insatser.

Skål!

Leif Pagrotsky vid lunchen för Anita Ekberg på Grand Hotel, Stockholm, 30.9.2006.

No comments: