26.2.07

REKOMMENDERADE. 4 NYA BÖCKER & 1 TIDSKRIFT

+
+
AORTA XVI
Redaktör: Carl Forsberg
+
"Jag älskar cigaretter. Cigaretter är mer klädsamt än diamanter på kvinnor. För min del finner jag aldrig en ung dam mer pikant än just när hon leker med en glindrande cigarett. Hade jag en liten hustru, skulle jag be henne röka. Vore jag nog lycklig att ha lika många hustrur som muslimanerna, skulle de sitta runt omkring mig vid matbordet och kokett rulla små cigaretter och tända dem en efter en på min pipa". Werner von Heidenstam, ur Endynion.
+
+
Herman Bang EXZENTRISCHE EXISTENZEN. ERZÄHLUNGEN UND REPORTAGEN
+
Ein Author ist wiederzuentdecken: Herman Bang, der mit seinem Romanen Das graue Haus och Das weisse Haus berümht wurde hat inn seinem Erzählungen genaue Porträts von Menschen, oft am Rande der Gesellschaft, entworfen und ihre Schiksale geschildert...
+
+
+
Alfred Delp IM ANGESICHT DES TODES
+
Alfred Delp SJ, geboren 1907, engagierte sich im Widerstand gegen die Nazis und wurde von ihnen an Berlin-Plötzensee am 2.Februar 1945 hingerichtet.
+
"Ich hatte nicht gedach, dass dies mein Weg sein könnte. . . . Ehrlich und gerade: ich würde gerne noch weiterleben..." A.D.
+
+
Peter Handke KALI. EINE VORWINTERGEDICHTE
+
P.H.: "Ein Wunder eigentlich, dass so viele von uns am Abend zurück nachhause finden, nicht wahr? . . . Ein Wunder eigentlich, wie wenige es sind, die Tag für Tag verloren gehen, nicht wahr?"
+
+
+
+
+
+
INVENTERINGEN
+
P.T.: "62 / Ett påbörjat ofärdigt tal, skrivet på skrivmaskin: 'Ärade vänner och mötesdeltagare. - Officiellt har det sagts att jag inte kan närvara på årsmötet för att jag befinner mig i Kina för att skriva på en uppföljare till RAPPORT FRÅN KINESISK BY. Men i själva verket är jag längre bort än så."
+
+
+
+

No comments: