Bo I.Cavefors
SAMURAJESTETIK, DEN HELIGE SEBASTIAN, GIULIO EVOLA SAMT CARLO MICHELSTAEDTER
När Moses, Jesaja och andra Bibelns Profeter talar om ljud och oro från kroppens inre överensstämmer detta med japanernas gamla tro att själen har sin boning i människans mage. Det är vetenskapligt bevisat att magen snarare än hjärtat utgör kroppens mittpunkt. När den japanske samurajen skar upp magen med sitt korta svärd eller med dolken, när han begick seppuku och befriade själen från kroppens hölje, var det en förnuftsmässig handling.
Seppuku eller kappuku - harakiri i folkmun - innebär att andäktigt och i lagligt reglerade former ge krigaren/samurajen en chans att sona sina synder, be om förlåtelse för begångna oförrätter och undgå skammen; han tröstar vännerna, bevisar sitt ärliga uppsåt och tillstår sin skuld, sin stora skuld.
Samurajen som beslutat ta sitt liv griper med fast hand om svärdets eller dolkens fäste, med blicken fixerar han kärleksfullt vapnet, samlar tankarna och låter klingan/bladet med ett kraftigt slag glida genom huden in bland tarmarna, strax under livbältet, på vänster sida. Snabbt
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjpGeqWQ0lV9SGO94bQgEHLq6BJvkxeQQ6nC_8kIgQczV96Y052AUL5rNWnFqxcbLI5WOi0W_U5PYqTXQenatvCgcqNJZFSJD2fTALy3ZbOXlhpNqNjP2jsxg5KLzA2q9mQ_YUx/s200/Bi.Samuraj.2.2..jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj7v54YXiLPFOTLDLIdyO4kl3NuNwgNZFhwIzF1vEPgpQlXFitv0y11DouEqfqL4ft0RqcPbq4sVse66B2gs1bN8_sB0SF_3OS3Ie8hcJHRGa1KPmnJD7Mc0aThyphenhyphenkGRq167z8Uu/s200/Bi.Mishima.+sm.jpg)
För att förstå detta bör man veta något om bushido.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi0SEtcZHIAEDrHamqcUvTcONKC9AfTIGk9E58IMW6SGjrUNt78LzmqeDBMxRtdB_bzbTZjzV-H4RmpBV89EBuh8ce07Ee2uGTjtW_sW_cG0d8tCxTB2MwY5QsHKO0GmllNFmfD/s200/Bi.Mishima.Foto.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj3Hly0vwkaWZG71XAIGNpJ6PQjS_HtUWpAjkQAeWQdiZYKi8f2hyphenhyphen7AkyHjn9U4eetxSdwA2sHYuEafaFu7YpSGzz_h3E04V5sV7fBXvCbx5MMWzoBmUBJE_2Lv9uw0j594R_Wp/s200/Bi.Samuraj.2.4..jpg)
Bushidofilosofin lär samurajen fosterlandskärlek och trohet mot Härskaren. Bushido är ingen religion, men Härskaren/Gud är allestädes närvarande - den kan praktiseras även av katoliker och judar, ateister och muslimer. Bushido ger samurajen en känsla av och en vilja till anständighet; det är milda, rofyllda och angenäma levnadsregler för det gamla Japans främsta klass, en konservativ aristokrati som fostrade förträffliga, det vill säga hederliga och ödmjuka krigare och statsmän.
Bushidofilosofins etiska principer står fria från vetenskaplig observans. För den aristokratiske samurajen är vetenskap inte något i sig värdefullt. Vetenskap tjänar endast målet att nå vishet och visshet. Det var även Sokrates' insikt. Den kinesiske filosofen Wan Yang Ming formulerade det så här: "Att veta och handla är ett och detsamma". Att känna ödet, att veta Härskarens, eller Guds vilja är att agera i dets/Hans tjänst. Samma moral finns i det västerländska munkväsendet: "Bed och arbeta." Att vara uppriktig, sann och rättfärdig, att vara plikttrogen (giri) och att våga säga sanningar, att våga göra det som är inopportunt, utmärker även samurajetiken. Eller med Konfucios ord: "Att veta vad rätt är och intet göra är att inte våga visa mod."
En av prinsarna Mito: "Att storma in i striden och där förlora livet kan vilken simpel krigare som helst, men verkligt mod är att leva när det är rätt att leva och att dö då det är rätt tid för att dö."
Var sak har sin tid. Kärlek, att vara storsint och visa medkänsla ansågs av samurajen tillhöra de främsta dygderna. Bushi-no-masake, krigarens ömma känslor, uttrycker människans ädla drag, men denna barmhärtighet är inget flummigt sinnestillstånd: barmhärtighet innebär att såväl rädda liv som att döda. Konkret innebar det att samurajen alltid var beredd att skydda de svaga, undertryckta och besegrade.
Hövlighet, uppriktighet och sanningslidelse står i motsatsställning till lögner och tvetydigheter. Samurajen menade att ju högre samhällsställning en man innehar desto större krav bör man ställa på honom att han talar sanning och handlar ädelt. En samurajs ord - bushi-no-ichigon - var tillräckligt för att förvandla vad som antogs vara sant, till verklig sanning.
Samurajens motparter i det feodala Japan var bönder och köpmän, vilka stod längst ned på rangskalan. I dagens Japan är det inte så. Klyftan mellan samurajmakten och köpmännens rikedomar skapade samhällsbalans; romarnas imperium fick dödsstöten när kejsarfamiljen började ägna sig åt handel. En av de tidigaste presidenterna i USA, John Adams (1796), strävade efter denna "balans", dvs stark boskillnad mellan den politiska och ekonomiska makten (se: Svarta Fanor, nr.16).
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiALFzOynFod92ZdjPpZZ7YIyGpHvc0rlgMOoE0AVZtFSGitCfuBB3fiK-rhheVMbu3A-WBJMBxelEA52gWAY_kSuxLXV0eCF8LXD2px0Bpda1zZsw9UYoJRlXC1eT3jAFtao_8/s200/Bi.Samuraj.2.5..jpg)
Sådan moral kräver självklart självbehärskning, självkännedom och självtillit. Ära når samurajen genom na (ett gott namn), menmoku (ett gott rykte) och geibun (en god moral). Fruktan för skam hängde som ett damoklessvärd över varje samurajs huvud. Vad som gällde var det långsiktiga målet för dygderna tålamod och seger: "Vad angår det mig om du blottställer dig själv och förolämpar mig? Min själ kan du aldrig smutsa ned med dina förolämpningar."
Feodala dygder innebar att vid samurajens kamp mellan kärlek och plikt segrade alltid troheten till Härskaren. Mödrar manade sina söner att offra allt, även livet, för Härskaren. En sådan religiös hängivenhet, en sådan total lydnad, tolkades av Härskaren som samurajens egen fria vilja; livet var medlet och ära var målet.
För att nå så högt anställda anspråk på liv och död, krävs utbildning. I samurajkaraktären man skapade ställdes förfinad klokhet och sublima själsegenskaper i skuggan av färdigheten chi, vishet, vilket är ett betydligt mer omfattande begrepp än vetskap eller vetenskap. Samurajen var i första hand en handlingens man; filosofi och litteratur är emellertid primära ingredienser vid hans utbildning vid sidan av fäktning, jujustu eller yawara, ridning, konsten att hantera ett spjut, militär taktik och skönskrift, etik och historia. Utbildningen omfattade även konsten att uthärda smärta, att förbli hövlig trots smädelser: tag med tålamod och rent samvete emot och uthärda alla vidrigheter och all ovänskap. När Himlen förlänar en man ett ämbete, stärkes själen genom lidanden och kroppen genom hårt arbete. Visserligen är det modigt att förakta döden, men störst mod visar dock den som vågar förbli kvar i livet, sammanfattar Inazo Nitobe i skriften Bushido. The Soul of Japan. An Exhibition of Japanese Thought (1989).
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhawvYpesfOty3QWRgpYAVU4VVNjlzf8kMKR9gj5-ZMc3p5jKOpZb2n3O9wSzZhrzH3t0eBrI9vFj0-cUGFWFLw_q5gzku1oSSmbndUARr3fVYwPCBk95vcdWf9w21nIvm4cf60/s200/Bi.Samuraj.2.3..jpg)
+++
Bushidofilosofin lär samurajen att han är Ingen och att han bör leva av Intet. Detta att leva i kaliyuga var något som även Gottfried Benn strävade efter och denna dröm om ett fascinerande Önskevara förknippade den tyske diktaren med det politiska program den italienske filosofen Giulio Evola propagerade. Det som förenar Evola och Benn är upproret mot "de gamla kyrkorna" vilka de menar behöver förnyas i samma takt som samhället förvandlas till ett klassamhälle. Liknande idéer finns hos Hermann Hesse, som noga läst Evola innan han i ett brev till förläggaren Peter Suhrkamp (27.4.1935) beskriver en stagnerad värld som lider av ett av "den gudomliga ordningen" förorsakat allmänt förfall. Liknande reaktioner på Evolas filosofi finner man i Ernst Jüngers och Carl Schmidts dagboksanteckningar.
Huvudingredienserna i Evolas filosofi är ett antal värdeladdade hedersbegrepp som i mycket sammanfaller med samurajernas bushidofilosofi: trohet, tålamod, välvilja mot svaga och undertryckta, viljan att tjäna utan att sko sig själv. En intressant och intelligent uttydare av
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiRLw5Mi7LC6VJB3yKJPz3vSuJhwFoRSZ5RHZ4K2UTn3Qi4rdDmN_TB-qa9tbWEaCrnCJLtXYB8QFVWqZn4xO-6CBcThWH_O_m1n3exTwGIvh0-XRAnz2pi0wt4zqvpWxXoxaz2/s200/Bi.Michaelstaedter,Carlo.jpg)
Magris skriver att Enrico skriver så i dagboken när han flyttat till Istrien, men detta är även själva grundtonen och grundtesen i Carlo Michelstaedters filosofi sådan man kan förstå den i La Persuasione e la rettorica - publicerad efter filosofens död, i Genève 1913.
Varför skriver Magris denna bok? Är Enrico, Carlos vän och älskare, ett Evolaporträtt? Uppenbart är att Magris vill intensifiera intresset för Michelstaedter, en av de unga som blivit myt och legend därför att han dog ung men hunnit publicera tillräckligt mycket av varaktigt värde för att man skall kunna ana vad som kunde blivit om han levt vidare. I Italien är Michelstaedter ingalunda glömd - ej heller Evola. Båda filosofernas böcker publiceras ständigt i nya upplagor. Av Michelstaedter rekommenderas förutom den tidigare nämnda boken, Poesie, Dialogo della salute e altri dialoghi samt Epistolario.
I Magris "dokumentär" citeras brev från Carlo till Enrico. Den 29 juni 1910 påpekar Enrico att Carlo "begär ingenting. Och liksom Du inte förnimmer tiden eftersom Du i varje ögonblick och varje handling är fri, finns också i varje ord Du yttrar en röst som kommer från det fria livet…". Närmare samurajens bushidovisdom lär man inte kunna komma. I La Persuasione… finns det "slutliga ordet, diagnosen på den sjukdom som fräter civilisationen," skriver/säger Magris/Enrico. "Övertygelse är," menar Carlo, "att i nuet ha full kontroll över sitt liv och sin person, förmågan att leva varje ögonblick fullt ut, utan att offra det för något som kommer att ske eller som man hoppas skall ske så snart som möjligt." Jag citerar mig själv: i bushidon finner man buddismens vetskap att endast ödet ger sann trygghet, att ett lugnt accepterande av det som är oundvikligt också medför mod att orädd möta fara och död.
Vad Magris skriver i Michelstaedters anda kunde inte sägas tydligare varken av det feodala Japans samurajer eller av Evola eller av Albert Camus, eller av Hermann Hesse, eller av Ernst Jüngers "anark". I lättläst form ger Magris röst åt ett feodalt tänkande, om man så vill åt en antidemokratisk filosofi som har stark anknytning till sartreism, jesperism och nietzscheanism. Michelstadter står, som samurajerna, främmande för etiska och estetiska kompromisser; människans Vara måste ges möjligheter att nå djupare dimensioner utan att tvingas förlita sig på språket, på poesin (och poeter som "fjäskar för verkligheten"). Dessa existentiella möjligheter kräver att den intresserade öppnar ögon och öron för att fånga upp även de mystiska existenser som finns bortom judendomens och kristendomens domäner (Michelstaedter var jude), vilket naturligtvis innebär att den som ger sig ut på denna vandring varken kan vara anti-semit eller förakta den som är kristen. I Magris bok når Enrico fram till Patalonien, målet där han kan förverkliga drömmen om att bli Ingen, äga Intet, njuta av sömnen efter dagslånga riter och inordna sig under "tänjbara och vaga enheter" som vädret och djurens parningstider.
+++
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhuMUfN626_-967ee8AJ743aSQKELEua5QX5gYcbtR4_fkmoS8_KSXDhbpssMOua2erzst3UWpnvoQqvdjNb5iDJccAPBsq0w1cQjh-3CW2YovH5OdoNHoxbtWzpcofH_KOo84v/s200/Bi.Evola,Julius.jpg)
Illustrationerna:
1, 2, 5, 6, 7) Samuraj
3, 4) Mishima
8) Michelstaedter
9) Evola
Materialet till denna artikel har under 1990-talet publicerats i skilda former och sammanhang i diverse tidningar och tidskrifter, däribland Barometern, KvällsPosten, Soma Magazine och Svarta Fanor (tryckta versionen).
Artikeln finns även i min bok Tagelskjortan, Johan Hammarströms Bokförlag, 2003.
Copyright©Bo I. Cavefors 2007
No comments:
Post a Comment