8.8.08

Naomi Long Witherspoon : Flykting

+


Naomi Long Witherspoon

FLYKTING


Säj, killen, haru en cig?
Jarå, gubben lilla, de e ALLT ja har!
Stick! Ja rskerar inte också den.
En cig e rena himlen.

Ja hade ett hem, en fru å ungar,
Å ja va kvitt de höga.
Ner från bergen kom då vite Jim
Å sa jag skulle dö.

Han tala lagen å sa hans vita fru
Dödats av mitt gäng.
När gubbarna kom å kasta ut mej,
Sa han: stick från stan eller du dinglar!

Ja lämna fru å ungar.
Och Nineteen Cherry Street,
Och i månlös Georgianatt
Flydde ja på trötta fötter.

När jag tänker på Cherry Street
Värker de i varenda kota.
Men för helvete! Ja e i norr - levande.
Men ja e ensam.

Har inget jobb, ingen blå kostym.
Ingen ny tiespännskanna.
Ja har bara en cig -
Tills du knyckt också den.


Naomi Long Witherspoon föddes 1923 i Norfolk, Virgina. Studerade vid Virginia State College. Tjänstgjorde därefter vid New York University. Debuterade 1943 med diktsamlingen Songs to a Phantom Nightingale. Publicerade dikter i bl.a. Atlantic Monthly. Samt är med i antologin The Poetry of the Negro 1746 - 1949, somn redigerades av Langston Hughes och Arna Bontemps (429 s., inb., Doubleday & Company, New York 1953). Det är en av de få böcker jag aldrig släppt ifrån mig. Jag fick den av Jacob i maj 1957. Planerade att översätta åtskilliga av dikterna och publicera dem i bokform när jag startade förlaget 1959. Men så blev det inte. Några dikter, bl.a. av Hughes, fick jag färdiga. De publicerades först i dagstidningen Arbetet i Malmö, som på den tiden hade en fint redigerad Söndagsbilaga med dikter, noveller och reportage. Dikten Flykting publicerades i Arbetet den 8 februari 1959. Några tolkningar publicerades dessutom i Lyrikvännen. Witherspoons dikt finns även med i min bok Kulturopium som Johan Hammarström gav ut 2004 (se högerspalten...).

Copyright©Bo I. Cavefors 1959, 2004, 2008.

No comments: