3.8.08

Gunnar Lundkvist & Per-Eric Söder HUNDTOMTEN

'

Gunnar Lundkvist & Per-Eric Söder
HUNDTOMTEN
PostScriptum Förlag
ISBN 978-91-975112-4-7

HUNDTOMTEN handlar om livets mening eller brist på mening. ”Jag har aldrig varit lycklig och finner ingen anledning tro jag någonsin kommer att bli det. Jag har aldrig burit en struts men det är ingenting jag ångrar. Jag ångrar faktiskt ingenting.”

Gunnar Lundkvist, bland annat känd för serierna om Klas Katt och Olle Ångest, har i denna bok gjort collage till Per-Eric Söders texter.

Ur bokens första kapitel:

Mitt liv

Redan tidigt lierade jag mig med de vita sköldpaddorna.

Vid arton års ålder hade jag skänkt dem hela min förmögenhet och var ruinerad.

Efter att ha dött i en bilolycka utan bromsspår någon gång vintern åttiosex eller femtiofyra började jag arbeta som skräddare i en svensk kuststad.

Jag sydde alla dekorationerna till uppsättningen av en tragisk pjäs som gick ör fulla hus på den lilla stadsteatern under tre års tid.

Redan under premiären hostade jag våldsamt och efter min död ett par dagar senare kom jag som skomakare till ett främmande land.

Jag trivdes aldrig i Treblinka, där var för stort och det var svårt, för att inte säga omöjligt, att under den korta tid av ledighet jag hade till mitt förfogande, hinna med at utforska de yttre delarna.
… … …
'

'

No comments: