28.8.09

Die Toteninsel / Dödens Ö




Bo I. Cavefors
DÖDENS Ö
Libretto och scenanvisningar: Bo I. Cavefors
Musik: Martin Bladh respektive Kristian Olsson.

Scen: Arnold Böcklins målning Die Toteninsel (den första versionen, 1880). Målningen projiceras på en duk som täcker hela scenens fond.

Framför målningen, med ryggen mot publiken en vitklädd figur (=den vitklädda figuren i båten på Böcklins målning). Iklädd en vit tunn mantel som är öppen framtill. Publiken ser inte att figuren är naken, om det är man eller kvinna, förrän mot föreställningens slut då han/hon vänder sig mot publiken. Rösten bör inte avslöja om det är man eller kvinna som framför texten. Alternativ 1: Naken man med androgynt utseende; alternativ 2: naken kvinna med pojkaktigt utseende. Spelas alternativ 2 måste texten ändras på några få ställen.

Scengolvet täckes av nakna män och kvinnor som kopulerar, smeker varandra, män med män, kvinnor med kvinnor, under hela föreställningen liggande på golvet, då och då hörbart, som kyssar, rop, suckanden. Vällust. Smärtskrik. Över dessa män och kvinnor ett blåsvart ljus som ger intryck av hav. Kropparna rör sig som vågor. Koreografi.

+ + +

Sapfo, när du dog
Blev allt det som var du
Förgängligt.
Du dog
Medan du levde.
Du är död död död.
Du är Döden.
Varför ljuga:
„Wie froh bin ich,
Daß ich weg bin!” 1a)
Vad är ett
Människohjärta? 1b)
Äntligen är
Allt slut.
Inga minnen,
Ingen längtan
Finns kvar
Efter din våta
Vulva
Med de
Röda läpparna,
Som reste sig
Som vampyrer
Där borta på ön
Med den ogenomträngliga
Skogen med
Svarta barrtäta träd.
Men vad
Sker mellan män
I trädens skuggor
När du vänder bort
Blicken, Sapfo?
Vad jag minns är
Dig som
Nunna, som
Stekpanna och med
Feta grodlår. 2)
Det fanns inget
Tomrum
Att tränga in i.
Det finns inget
Tomrum att
Drömma om nu
När du lämnat mig
För Hades.
Jag minns endast
Dina underbyxor med
Vita spetsar. 3)
Av fasa vid åsynen
Av min kuk
Gömde du dig bakom
Dynor, mascara
Och segel.
Tomrum, en ödsligt
Ekande grotta var
Ditt kön… du var inget
Annat än ett stort
Tomrum, Sapfo.
Nu, när jag äntligen
Blivit fri från dig
Undrar jag:
Vad ville du?
Herz wie das meine
Zu ängstigen? 4)
Eller?
Förvandla mig
Till din slav?
Eller…



Läs fortsättningen HÄR>>>



Copyright©Bo I. Cavefors, 2009.


No comments: