10.5.09

Cavefors : Barnsliga memoarer & Valpen som ung man


Jubileumspris...
I augusti är det exakt 50 år sedan jag gav ut de första böckerna. Samtidigt börjar jag se botten i kartongerna med BARNSLIGA MEMOARER och VALPEN SOM UNG MAN (Förlaget Svarta Fanor 1995 & 1996, 56 resp. 62 s., 1.200 ex + 1.200 ex)
De sista exemplaren säljes i klump, dvs båda titlarna tillsammans... Pris 220 kronor inkl porto.


BARNSLIGA MEMOARER & VALPEN SOM UNG MAN

"Jag är ett stort fan av dina barndoms/ungdomsskildringar under evighetens kärleksfulla perspektiv. Framför allt älskar jag den ena boken, den där höjden i perspektivet, den klara blickan är försonande i kraft av saklighet. Jag blev otroligt upplyft av att se att detta kunde finnas också i Sverige. Dessutom är det en solig vacker atmosfär i böckerna, till och med inne i trånga rum. Som att läsa en syditaliensk Ernst Jünger bakom Alberto Moravias dödsmask: en marockanskt slug ragazzo som alltid vinner till slut
därför han har sin kniv. Typ."
Lars-Erik Hjertström Lappalainen (2009)


"En varm och iskall bok" Eric Fylkeson
'
"Jag önskar att unga flickor och pojkar läste denna bok" Fredrik Falk
'
"Utmärkt läsning" Kristoffer Triumf (Nöjesguiden)
'
I Barnsliga memoarer "vederlägges två populära, nostalgiska myter, den om barndomen som idyllisk och den om oskuldsfulla småttingar" Susanna Roxman (LO-tidningen)
'
"...det hela har ett drag av sekelslut, av Ola Hansson och Rilke" Göran Lundstedt (Sydsvenskan)
'
"Boken speglar så uppriktigt och mjukt ett barns upptäckt av världen" Ingvar Engvén (Biblioteks-tjänst)
'
Det "finns mycket avväpnande ironi i hans memoarer" Mario Grut (Aftonbladet)
'
"Det finns ingenting i texten som motiverar utgivningen" Nils Schwartz (Expressen)

No comments: